Forrige torsdag blev vi præsenteret for en opgave, som senere blev til en øvelse, ligesom den endelige eksamen. I opgaven skulle vi arbejde med designprocessen, men med anvendelse af tre nye teknikker: formbøjning af finer og akryl samt metal.
Akryl: Akryl kan også bøje på to måder. Man kan enten først varme akrylpladen op i ovnen på en plade, så der ikke laves mærker i den, ved at den ligger direkte på risten. Ovnen skal være på 200 grader. Det er dog svært at sige hvor længe, da det afhænger af tykkelsen på materialet. Derefter er det muligt at bøje det i formen. Den anden måde er at benytte sig af Kurts Akryl-bøje maskine, som varmer en metaltråd op og gør, at man kan bøje vinklede produkter. (Et firma i Albertslund, sælger akryl rester). Det man skal være opmærksom på, når man skal skære i akryl med dekupørsaven, er at akrylpladen er beklædt med malertape. Det gøres for at undgå at pladen "brænder"/flosser/smelter.
Finer: Man kan bøje finer på to måder. I form og derefter ind i ovnen eller i form og derefter i opstramning. Når det er fabrikproduceret, damppresser de træet. Vi arbejdede med 4 mm krydsfiner. Der skulle lim mellem de to lag for at bukket holder, samt formen være ca 30 cm lang.
Metal: (Drivning af metal) Kræver en træform med hulning. Vi vil præsenteret for en stub med en stor hulning i den ene ende og en mindre hulning i den anden ende. Man kan også lave træformen selv, så man kan lave en større/dybere form end den der er i trælokalet på Blaagaard KDAS. Man arbejder ud fra kanten og hamrer metallet hult. Først den største hulning og derefter kan man hamre i den mindre hulning.
Vi skulle designe og lave en lampe, med en funktion, som løser et problem enten til et bestemt formål, sted eller målgruppe. Kravene er at vi skal arbejde undersøgende, problemløsende og vurderende (som også vores mange artikler om kreativitet og innovation ligger op til).
Gruppen består af 3 medlemmer: Ida, Rana og jeg.
Vi startede med at brainstorme sam
men over lys og lamper. Her blev vi mere bevidste om hvilken funktion den skulle have. Med tiden fik vi sporet os ind på flere konkrete detaljer. Herunder ses vores idegenerering, designproces, valg m.m.:
- Lys flere steder - flere rum i lampen til fatninger
- Styre hvordan/hvor lyskilden lyser
- Hygge lys - forskellige niveauer
- Hjemme (kontor, værelse osv.)
- Skærme/filtre til at skifte belysning/udseende - æstetisk (lys + skærm)
- Less is more (simpelt design)
- Personifisere lampen ud fra valg (eget design)
- Kan lyse med motiv
- Multifunktionel
- Træ - til stativ
- Akryl - filter
- Metal - skærm?
Lampe-processen:
 |
Formen tegnes op på et stykke træ. |
 |
Formen skæres ud, uden at lægge pres på træet.
|
 |
Her ses den færdigskåret form. |
 |
Derefter skæres krydsfineren til lampens ben. |
 |
Der måles op, så krydsfiner-stykkerne bliver lige store, samt at resterne af krydsfiner-pladerne udnyttes fuld ud. |
 |
Da der på dette stykke ikke er så meget plads til at sætte fingrene på. Bruges redskabet på billedet til at holde kryds-finer stykket ind mod metalpladen. |
 |
Herefter skal lampe-stolpen skæres. |
 |
Her ses de samlede dele indtil videre. |
 |
Inden krydsfiner-stykkerne skal sættes til bøjning i formen, sættes de kort under vand. |
 |
Lim påføres mellem to stykker krydsfiner-stykker. |
 |
Det er vigtigt at der er godt med lim på, så stykkerne ikke går fra hinanden efter de er taget ud af formen. |
 |
Her ses hvordan stykkerne blev sat til pres (fra siden). |
 |
(fra oven) |
 |
Mens stykkerne sad til bøjning i formen, lavede vi en mock-up af lampeskærmen. Dels for at kunne vurdere størrelsen af lampeskærmen. |
 |
Mønsteret er opbygget af ligesidet trekanter på 11 cm. |
 |
Skabelon til akryl-pladen (filteret). |
 |
Her ses akrylpladen beklædt med malertape. |
 |
Billede af skabelon og færdigudskåret akrylplade. |
 |
De færdige fødder til lampen, er slebet, skåret lige lange og der er boret huller i alle fire fødder med en centimeters forskydelse på dem hver. |
 |
Her ses lampens færdige fod. |
 |
Lampens fod nede fra. Der er boret hul i stolpen for at kunne skjule ledningen bedre. |
 |
Til sidst blev lampeskærm og fatning sat på lampefoden og akryl-filteret lagt ned i lampeskærmen. |
Som feedback fik vi at vide, at vi kunne have været tydeligere med hvem brugeren var samt at vi havde reflekteret over om det var den rette bruger. Marie forslog at med den funktion vi gerne ville have produktet havde, at vi skulle tænke over om lampen så ikke passede bedst til teenagere eller børn omkring den alder. Det var en god tanke og gjorde det pludseligt meget klart, hvilken betydning det har, at have tænkt netop over brugeren og dets funktion.
Som opfølgning på vores øvelse, fik vi en fælles snak om hvilke ting der var gode at have med i en eksamenssituation:
- "hvad vil du gøre anderledes næste gang?"
- "hvad vil du ændre?"
- Vise: proces, afprøvninger, prototyper, materialer og teknikker.
- Hænge faglig litteratur liste op
- Moodboard: vise stemning, billeder af ideer og inspiration.
- Tydelig problemformulering
- Tydelig overskrift
- Flotte tegninger/skitser
- Se ideerne
- Rene linjer
- Læseretningen/lave pile
- Samle det på ens baggrunde for at give ro.
- husk billedetekst.
- Tingene skal være tydelige
- Moodboard illustrere hvem der er brugeren og funktionen.
- Lav moodboardet før eller efter (lav stemning eller forstærk produktets følelse).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar