Håndværk og design 2014 – et nyt paradigme?
Af Stig Pedersen
- Ideen med de forenklede mål er, at de skal være bedre forståelige både for almenheden og fagpersoner.
- Før omtale slutmål = kompetencemål
- 3 hovedområder: kompetenceområde (håndværk), forarbejdning (håndværk) og Materialer (design)
- Håndværk bliver tydeligere i faget – 2 fokusområder: 1. Redskaber, værktøj, maskiner og teknikker, arbejdsformer og sikkerhedsforhold. 2. Materialer, bearbejdningsformer og udtryksmuligheder.
- Håndværkets betydning som læringsform har haft svært ved at slå igennem i den senere tid grundet meninger og holdninger om fagets aktualitet i f.h.t. viden-, ide- og informationssamfund som vi lever i.
- Faget er ulige opdelt med fokus på håndværk 66 % og design 33 %
- Materiel kultur er fjernet som kompetenceområde. - Lærere var bange for en akademisering af faget.
- Stig Pedersen mener i denne forbindelse at man har taget en del at fagets identitet væk og dets mulighed for overlevelse i skolen. Samtidig mener han også at dannelsesaspektet forsvinder.
- Begrebet var godt til at fastholde refleksion som et fagligdidaktisk element hos både elev og lærer. (Stig mener faget er blevet til et produktionsfag)
- Lige præcis den holdning strider imod, den viden og det fokus jeg ellers synes vores undervisning samt undervisere har givet os lærerstuderende. Vi har op til flere gange fået præciseret vigtigheden i at designprocessen vægtes højt. – Selv på trods af, at flere af os efter praktikken følte det var utrolig svært at ændre ved den kultur som vi mødte hvor faget netop opfattes af eleverne som et fag hvor der skal produceres noget der kan beholdes af en selv eller gives som gave.
- En nuanceret beskrivelse af faget: læs læseplan, vejledning m.m. (underliggende dokumenter).
I forbindelse med teksten fik vi snakket om hvordan vores syn var på ændringerne i det "nye" fag. Vi snakkede også om i hvilket omfang Stig Pedersen havde ret - hvis vi var enige. Enkelte mente han var lidt for pessimistisk anlagt. Jeg tror personligt, at selv om ønsker at der skal være en fælles forståelse omkring hvad faget skal indeholde, at det er måden man kigger på fagets på, der afgør om man ser muligheder eller begrænsninger. Der er mange af de ting Stig Pedersen nævner, som jeg ikke synes stemmer overens med det indtryk, jeg som lærerstuderende har fået af det fag, jeg skal ud og undervise i. Det skyldes selvfølgelig de undervisere vi har, men resulterer dermed også i, at vi i større eller mindre grad, vil blive farvet af deres måde at betragte faget på. - en måde jeg umiddelbart ikke kan se forenelig med nogle af de ting Stig Pedersen peger ud.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar