mandag den 6. april 2015

Vild vinter

Under dette emne arbejdede vi med hårde materialer, ben og horn samt teknikker og bearbejdning der gør sig gældende i sammenhæng til disse


Nationalmuseet havde en udstilling Pels - liv og død, som viste de historiske pelsdragter fra den nordlige halvkugle. Udstillingen var samtidig et forum for nutidens debat, hvilket man kunne opleve på Kulturnatten (Oktober). Her stod en flok makeup-artister, inklusiv mig selv, klar for at sminke interesserede besøgende i forhold til deres mening om pels. De blev i den forbindelse stylet alt efter hvordan de havde det i forhold til emnet og kunne i denne sammenhæng få taget billeder, hvor de enten havde fundet lykken eller væmmedes.







- - - - - - - -

Vi skulle denne dag også fremstille en træform. En form der senere skulle forme vores horn ske.


Træform

Som før nævnt, skal man have lavet en træform også kaldt presseform, således at horn skeen formes, på lige præcis den ønskede måde. Vi fremstillede en bølgeformet træform, så slutresultatet af en ske ender med at svaje og dermed mere behagelig at holde på. Måden vi fremstillede denne form på, var at tage et stykke tykt træ og save skeens profil ud. Derefter skulle vi have lavet udhulingen til skeens hovedet, således at skeen får en dybde og ikke bare er helt flad. Dette gjorde vi ved hjælp af et stemmejern på den ene af de to ny-udsavede træstykker.

En god ide er at have lavet en skitse inden man begynder at udhule med stemmejernet, så man ved hvilket look man går efter. Når skitsen er tegnet kan man overføre den til træet og derefter starte processen.

Når man er færdig med af lave udhulingen er det vigtigt man får slebet kanterne fine så man dermed undgår ujævnheder. Derefter skal der bores et hul i det andet stykke træ, således at når de to stykker træ sættes sammen at hullet er ovenfor udhulingen. I dette hul skal der nemlig støbes tin, således at skeens hovedet presses af den samme form fra begge vinkler. Det kan tage et stykke tid før tinnet tørrer.

Udhulingen skal nu laves en smule større, ikke meget, men blot så det passer med at hornskeen kan lægges der. Derefter kan man enten vælge at sætte et hængsel på eller bruge noget læder. Vi brugte læder, som vi sømmede fast for enden træformen, således at den mindede lidt om en klemme. Det er vigtigt at hængslet/læderet sættes i den rigtige ende af træformen, hvilket er håndtaget af skeen og ikke der hvor hovedet befinder sig.


Nu er træformen simpelthen færdig!




Højre billede: Her hugges udhulingen til skeens hovedet ud.
Venstre Billede: Her ses formen på træstykket samt påsætning af læderet for enden.


Højre billede: Færdig påsætning af læder-lap.
Venstre billede: Færdig træform


På dette billede ses det hvor tin'en blev hældt på henne samt hvordan den færdige form så ud.







Fremstilling af horn ske

Vi startede med at finde et passende stykke kohorn. Derefter tegnede vi skeen op på stykket og skar det ud på dekupørsaven, da horns densitet minder om træs. Det er vigtigt man får holdt hornet ned mod fladen på saven, således at hornet fastholdes og ikke ender med at ødelægge klingen. Derefter starter slibeprocessen og den kan ikke få for lidt, da man utrolig nemt kan se ujævnhederne i hornet. Benyttes slibemaskinen anbefales det at lægges en træplade på fladen, således at hullet mellem "hvile"fladen og slibepladen formindskes og ligeledes også risikoen for at skeen sætter sig fast i revnen.

Når hornet er slebet tilpas meget, smøres det i linolie og lægges i en ovn på 200 grader i ca. 2 minutter. Hornet skal have flere minutter jo mere krumt det er. NB! Husk at lægge papiret med linolie i en lufttæt spand, ellers kan det selvantænde. Varmen i ovnen gør at hornet bliver blødt og det derved er muligt at gøre fladt. Ved at lægge det i træformen, presses skeen i form. Det er vigtigt at der er en jævnt og kraftigt pres på skeen imens den tager form. Lad skeen sidde i pres indtil hornet er kølet af.

Skeen skal nu slibes igen, da skeen pga. presset kan have taget imod træets struktur. Derefter poleres skeen på polermaskinen. Det er vigtigt at man polerer nedefra, da skeen ellers vil kunne springe fra en.



Her ses skeen skåret ud i horn.


Efter skeen er blevet varmet, lægges den i træformen.



Her presses skeen ind i formen med et godt tryk, indtil hornet er blevet koldt.
Derefter skulle skeen slibes, det gjorde jeg på maskinen herunder:





Her ses skeen som færdigt produkt.






- - - - - - - -


I det videre forløb læste vi folderen fra Nationalmuseet, snakkede om dyreetik, hvordan man kan lave et forløb i folkeskolen samt hvad man skal tage hensyn til under sådan et forløb. Her under ses noterne til folderen fra Nationalmuseet:



Pels – liv eller død? Nationalmuseet

  • Luksus og skønhed vs. forkasteligt og uetisk
  •  Pels var normalt at bruge tilbage i historien for at holde sig varm
  • Eksotiske dyr à status og magt
  • Diskussion om dyrevelfærd – politisk varmt emne.

  • Hvorfor klæder vi os stadig pels?

  • Udnyttelse af hele dyret.
  • Nuttethed (Dyr med et nyttet udseende)
  • WWF – støtter grønlandske fangere – livstil og kultur der er opbygget gennem årtusinder.
  • Fangsten af sælunger i Canada har haft stor betydning for vores nutidige syn på sælfangst og brug af sælskind.
  • Vi ser oftest forskelligt på dyr alt efter hvilken rolle de har i vores liv.
  •  Klassificerer dyrene:  Kæledyr, husdyr, nyttedyr  og skadedyr.
  • Med et navn får vi lettere følelser for dyret.
  • Mennesket har gennem historien skaffet pels på 3 måder: 1. Ved at jage, 2. Ved at fange og 3. Ved at opdrætte
  • 1916 – DK dyreværnslov
  • Mange forskellige holdninger til hvad god dyrevelfærd er.

  • Hvad er vigtigst i f.h.t. jagt?
  • At dyret dræbes hurtigt?
  • At dyret har levet naturligt?
  • At hele dyret bliver brugt?
  • De 5 friheder: Vægtes alle friheder lige højt for alle dyr?
- Frihed fra sult og tørst
- Frihed fra ubehag
- Frihed fra smerte, skade og sygdom
- Frihed til at udtrykke normal adfærd
- Frihed fra frygt og lidelse
   

  • Økonomi og politik er også vigtige faktorer.
  • Hvorfor er det mindre problematisk at holde en mink i fangeskab i f.h.t. en ræv?
  • Bærerdygtigt: skabelse af de bedt mulige forhold for miljø og mennesker nu og især i fremtiden.
  • Modeindustrien er en af de mest forurenende industrier i verden.
  • Hvem går med pels i dag? Sender man nogle bestemte signaler ved at gå i pels eller er det ligeså neutralt som vinterjakken med gåsedun?


Spørgsmål som vi kunne diskutere i mindre grupper, efter besøg på udstillingen:
  1. Hvilken betydning har det at gå i pels for det moderne menneske i dag?
  2. Hvad er forskellen mellem tidligere tiders og vore dages brug af pels?
  3. Hvilken viden og håndværk ligger der i produktion og design af pels?
  4. Er det i dag etisk forsvarligt at opdrætte eller jage vilde dyr for at bruge deres pels til tøj?
HUSK AT INDSÆTTE SVARENE.



- - - - - - - - - 

·   

Vi fik til opgave at finde på et forløb der handlede om skind eller pels i folkeskolen. Da skolerne har et sparet budget og kaninpels ikke er så dyrt, snakkede min gruppe om, om vi skulle lave et forløb hvor eleverne skulle producere en vikingepunge ud kaninpels. Vi snakkede derefter om elevere skulle lære garveprocessen eller om kaninskindene skulle være rengjort og klar til brug. Vi blev enige om, at der var et vigtigt dannelsesaspekt i, at eleverne vidste og kendte til processen fra dyr til produkt. Da vi fremlagde vores forløb startede der en diskussion/debat omkring, om man som lærer kunne tillade sig at forvente, at eleverne skulle garve et kaninskind. - nogle mente ikke at alle kunne deltage når skindet kom fra et dyr, eleverne kunne have derhjemme som kæledyr. Snakken gik derefter på hvordan man som lærer informerer elever og forældre om forløbet, således at eleverne bliver parate og ikke bliver overraskede og kede af det over, at de skal til at lave et produkt ud af noget der ligner Ninus derhjemme.



- - - - - - - -


Som inspiration til vores læder pung så vi en inspirationsvideo
Videoen handler om Nordic fashion - forskellen ud fra landene. Færøerne: genkendende materialer. Stemningen er helt specielt - religiøs undertone. Kvinderne kunne genkende strikmønstrene på lang afstand (Historie). Kontrasterne er bærerende størrelser. Dramatisk vejr der kan svinge meget hurtigt fra den ene yderlighed til den anden. Der er også fokus på Grønland og Island og deres natur. Naturen påvirker måden de kunstlige kreationer kreeres på.

Video: https://vimeo.com/88897936


Da vi arbejdede med læder, kunne vi også vælge at arbejde i skind. En vigtig ting at huske, er at man godt på klippe i læder med ikke i skind, da man så vil klippe hårene i skindet over unaturligt. Her under ses nogle billeder af processen ved fremstilling af en læderpung.
Vi fik senere til opgave at lave et produkt hvor vi kombinerede to materialer vi havde arbejdet med under emnet "Vild Vinter". Derfor ses der på det færdige produktbillede en knap af horn, som er påsat læderpungen.


Her ses skabelon lavet af papir og læderpungens form inden sammensyning.



Vi brugte kork og en syl for at lave hullerne i læderet, således at nålene nemmere kunne trækkes igennem.




Her ses de sting jeg syede med. En tråd på midten blev trukket igennem et hul for derefter at hver ende af tråden kunne trækkes igennem hvert andet hul. En tegning vil blive uploaded snarest, der nemmere kan illustrere hvordan man gør.


Billedet viser den maskine jeg benyttede mig af, da jeg skulle have lavet huller i min hornknap. Hullet var nemt og lige til at lave. Horn minder på den måde meget som træ.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar