Kapitel 1 – Tavs viden
·
Stradivari – strengeinstrumenter à dygtigt
håndværk
·
Hændernes viden skal stædigt og
bevidst leveres videre fra generation til generation ellers går den tabt.
·
Afrikansk ordsprog: en gammel håndværker
er som et brændende bibliotek.
·
Japanerne – nationens gamle
håndværk = kulturarv
·
Mistene grebet om godt
bygningshåndværk (Katedraler, flisemosaikker)
·
Den viden, det kræver at cykle, er
indarbejdet som rutiner på vores balancenerve, i vores muskulatur, i vores syn og
hørelse.
·
Psykolog Gary Klein – viden der
ikke kan læres gennem bøger.
·
Øvelse – mærk på ting i mørke vs.
se på ting i lys
·
Dyr er født med deres faglighed i
modsætning til os.
·
Mesterniveau – 10.000 timers
øvelse
·
Man skal vide hvad der allerede
findes, for at finde på noget nyt.
·
Den moderne pædagogik er bange for
terperi i undervisningen.
·
Senett: jo bedre man er til
håndværket jo længere kan man sidde med det uden at kede sig.
·
Gentagelser à faget
ind i fingrene
·
Det er håndværket og ikke bøgerne
der har flyttet os ud af naturen og ind i kulturen.
·
Et samfund uden faglighed er
dermed et kulturløst samfund.
Kapitel 2 – Folkeskolen
·
Respekten for hændernes viden er
langsomt skubbet til side i folkeskolen.
·
Metalfaget forsvandt – få lærere
ude på skolen kan nu undervise i det.
·
Få timer som lærerstuderende til
at opnå kursusbevis i maskinsikkerhed. De bliver ikke klædt godt nok på.
·
Flere elever bliver skoletrætte
fordi de praktiske fag nedprioriteres.
·
Fortsætter eleverne så på teknisk
skole uden de fornødne kompetencer à nederlag.
·
Der stilles spørgsmål om hvorfor
politikerne har tænkt tværfaglighed, innovation og design?
·
Fagene spiller en betydningsfuld
rolle af håndværksmæssige rutiner i børns udvikling.
·
Doug Stowe: knyt det faglige til
virkelig produktion (husmødre eksemplet i supermarkedet – Matematik)
·
Neuropsykologien: evnen til at
kunne give slip på en genstand = evnen til at give slip på en frygt. (manuelle evner
er en forudsætning for mentale evner)
Fremmedgørelse (Mercedes reklame)
Egne tanker: Tavs viden ses i den grad i erhvervslivet, hvor erfaringer ikke vægtes lige så højt som uddannelsesniveau. Ønsker du i mange tilfælde at arbejde inden for et fag hvor du har erfaringer bliver du nød til også at have den fornødne uddannelse også. Som det også nævnes i teksten, vægtes praktiske fag ikke lige så højt som boglige, hvilket er ærgerligt, da min overbevisning er, at eleverne i folkeskolen vil have svært ved så lang en skoledag kun med boglige fag. Ydermere skal man huske, at de praktiske fag ikke kun handler om at producere, men at læreren er forpligtiget til, at der sker den fornødne læring omkring processerne der udføres. I bund og grund handler det vel om en undervisningskultur, man ikke bare sådan kan ændre. De nye krav til faget, er en måde at prøve at højne niveauet på, således at der er sat mere fokus på læringen frem for produktet. - Måske netop for at prøve at gøre op med den forståelse af, at de praktiske fag skal nedprioriteres.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar