torsdag den 16. april 2015

Kloge hænder af Mattias Tesfaye - Praktiske fag nedprioriteres!

Kapitel 1 – Tavs viden

·      Stradivari – strengeinstrumenter à dygtigt håndværk
·      Hændernes viden skal stædigt og bevidst leveres videre fra generation til generation ellers går den tabt.
·      Afrikansk ordsprog: en gammel håndværker er som et brændende bibliotek.
·      Japanerne – nationens gamle håndværk = kulturarv
·      Mistene grebet om godt bygningshåndværk (Katedraler, flisemosaikker)
·      Den viden, det kræver at cykle, er indarbejdet som rutiner på vores balancenerve, i vores muskulatur, i vores syn og hørelse.
·      Psykolog Gary Klein – viden der ikke kan læres gennem bøger.
·      Øvelse – mærk på ting i mørke vs. se på ting i lys
·      Dyr er født med deres faglighed i modsætning til os.
·      Mesterniveau – 10.000 timers øvelse
·      Man skal vide hvad der allerede findes, for at finde på noget nyt.
·      Den moderne pædagogik er bange for terperi i undervisningen.
·      Senett: jo bedre man er til håndværket jo længere kan man sidde med det uden at kede sig.
·      Gentagelser à faget ind i fingrene
·      Det er håndværket og ikke bøgerne der har flyttet os ud af naturen og ind i kulturen.
·      Et samfund uden faglighed er dermed et kulturløst samfund.


Kapitel 2 – Folkeskolen

·      Respekten for hændernes viden er langsomt skubbet til side i folkeskolen.
·      Metalfaget forsvandt – få lærere ude på skolen kan nu undervise i det.
·      Få timer som lærerstuderende til at opnå kursusbevis i maskinsikkerhed. De bliver ikke klædt godt nok på.
·      Flere elever bliver skoletrætte fordi de praktiske fag nedprioriteres.
·      Fortsætter eleverne så på teknisk skole uden de fornødne kompetencer à nederlag.
·      Der stilles spørgsmål om hvorfor politikerne har tænkt tværfaglighed, innovation og design?
·      Fagene spiller en betydningsfuld rolle af håndværksmæssige rutiner i børns udvikling.
·      Doug Stowe: knyt det faglige til virkelig produktion (husmødre eksemplet i supermarkedet – Matematik)
·      Neuropsykologien: evnen til at kunne give slip på en genstand = evnen til at give slip på en frygt. (manuelle evner er en forudsætning for mentale evner)
Fremmedgørelse (Mercedes reklame)



Egne tanker: Tavs viden ses i den grad i erhvervslivet, hvor erfaringer ikke vægtes lige så højt som uddannelsesniveau. Ønsker du i mange tilfælde at arbejde inden for et fag hvor du har erfaringer bliver du nød til også at have den fornødne uddannelse også. Som det også nævnes i teksten, vægtes praktiske fag ikke lige så højt som boglige, hvilket er ærgerligt, da min overbevisning er, at eleverne i folkeskolen vil have svært ved så lang en skoledag kun med boglige fag. Ydermere skal man huske, at de praktiske fag ikke kun handler om at producere, men at læreren er forpligtiget til, at der sker den fornødne læring omkring processerne der udføres. I bund og grund handler det vel om en undervisningskultur, man ikke bare sådan kan ændre. De nye krav til faget, er en måde at prøve at højne niveauet på, således at der er sat mere fokus på læringen frem for produktet. - Måske netop for at prøve at gøre op med den forståelse af, at de praktiske fag skal nedprioriteres. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar