Noter til teksten
- Entreprenørskab
- Ønsket om kompetencer i ”foretagsomhed” og ”evnen til at skabe nyt”.
- Kræver en ændret form for pædagogik og didaktik.
- Skubmetoden fremmer foretagsomhed.
- Skubmetoden: 7 strategier som skubber de studerende fra at have teoretisk viden til at gøre noget med deres viden i praksis (+ tilbage igen)
- Skubmetoden: at omsætte fagligviden til værdi for andre.
- Fint at skabe muligheder, men ikke nok. Tryghed og vilje til handling er nødvendigt for det entreprenørielle universitet.
- Pædagogik: hvordan vi lærer og hvorfor vi lærer
- Entreprenørskabsundervisning ligger sig op af almindelig pædagogik
- ”Hvordan kan man overhovedet lærer noget?”
- Det anderledes i EPS.UV er i højere grad didaktikken og metoderne.
- Didaktik: ”Hvad er det væsentligste at lære?” og ”hvordan bliver indholdet i stoffet omsat til de studerende?”
- Fokus på ESP.UV à handlingsorienteret undervisning.
- Fokus på stimulering af foretagsomhed à gentagende succes med at omsætte viden til værdi.
- Foretagsomhed: Virkelyst og energisk.
- Karl Wick – teori ”sensemaking” (processen: giver oplevelser mening)
- Oplevelse af noget uforståeligt/nyt à tillægger det mening/værdi à valg af handling à værdi for andre (påvirker en andens adfærd = forandrende handling.
- Handling: kompleks sortering af de utallige handlerum, vi kan gribe til, på baggrund af en oplevelse, der er konstrueret af tidligere erfaringer, moral, viden osv.
- Foretagsomhedsdidaktik (skubmetoden): Træning af at gå fra ”handlinger i verden” til ”forandrende handlinger”
- Vores valg kan trænes så det er muligt at træffe et foretagsomt valg.
- Læringsmetode som aktiverer handling: ”problemorienteret undervisning”.
- Oplever større mening og ejerforhold.
- Krav om handling!
- Vi skal væk fra at beskrive ”hvad vi ville gøre, hvis vi skulle gøre”.
- Kritisk, refleksiv og analytisk står ofte i vejen for foretagsomheden.
- Skubmetoden: tanker à visualisering om at handle à krav om handling à forandrende handling.
- Skubbet – foretagsomhedsdidaktik består af en række startegier: (fra faglige kompetencer til personlige kompetencer)
- Succesoplevelser
- Udgangspunkt i midler
- Selvindsigt og refleksion
- Mod til at fejle
- Ændring af vaner
- Rollemodeller, som anvier næste trædesten
- Belønning for handling (foretagsomhed som læringsmål).
1.
Succesoplevelser inden for nærmeste udviklingszone:
- Det er selvforstærkende og styrker handlekraften
at lykkes med noget.
- husker negative oplevelser bedre end positive.
- Kunsten bliver at opdage de gode oplevelser,
designe dem, forfølge dem og registrere dem effektivt.
- Banduras teori ”self-efficacy”
- Troen på at det kan lade sig gøre, er vigtig
for motivationen, valg af handlinger, mobilisering og opretholdelse af indsats
og emotionelle reaktioner.
- Opgaven skal ligge på kanten af ZNU – noget
svært som kan lykkes.
- Visualisering – enekeltdele sættes sammen på
en ny måde (Øvelse?)
2.
Udgangspunkt i midler – kortsigtede realistiske mål
- Når man kan se næste mål og det forekommer
konkret og opnåeligt, øges tilliden til succes og dermed ens handlekraft.
- Vær åben og nærværende (tage den derfra).
Gøre skridtet overskueligt for sig selv.
- Causation-logik:
- traditionel måde at ræsonnere på.
- ”Hvordan når vi målet mest hensigtsmæssigt?”.
- Identificering af problemet og beskrive kursen.
- På den måde har vi et mål, som vi arbejder hen imod.
- Fordel: Gør ideerne eksplicitte. Man ved hvad man får. Overvejelse af så mange aspekter som muligt.
- Ulempe: for faste mål kan hæmme kursændring.
- UV: koble ny viden med erkendte problemstillinger.
- Effectuation-logik:
- Modsat causation.
- Udgangspunkt i tre typer midler: ”hvem er jeg”, ”hvad kan jeg” og ”hvem kender jeg”.
- Bestemmes i høj grad af midlerne og kan løbende ændres når midlerne ændres.
- Fremtiden skabes af os selv hver eneste dag. Fremtiden er dynamisk og vi kan derfor ikke forudse hvad processen ender med. Lader mulighederne vokse frem og handler på disse.
- Individet har nogle bestemte ressourcer men ikke et bestemt mål.
- Afdækning af personlige kompetencer: styrker og svagheder.
- ”Hvordan opstår ideer, som ikke eksisterer endnu?”
- ”Hvordan skaber man sig et marked, man endnu ikke kan forstille sig”
- Understøtter direkte opfattelse af entreprenørskab som foretagsomhed.
- Undervisning i entreprenørskab må ifølge Sarasvathy, skifte fokus til:
- ”Hvilke type ideer og muligheder skal du forfølge?”, ”Taget i betragtning af hvem du er, hvad du ved, hvem du kender, hvilke typer økonomiske og/eller sociale sammenhænge kan du, ønsker du og burde du skabe?”
3.
Selvindsigt og refleksion
- Afsæt i sig selv og de midler man har til
rådighed. Succes skal skabes ikke planlægges.
- Kendskab til egne ressourcer.
- testredskaber: hvad driver den enkelte,
udfordringer den enkelte vil trives med, samarbejdsmuligheder. Alt sammen for
at udnytte sit potentiale bedst muligt.
- ”at kende sig selv” er ikke et fag. Bevidst
om kropslige reaktioner i forskellige sitautioner (Banduras)
- at man ikke har den fornødne træning, er
ikke det samme som at man ikke kommer til at mestre det.
- træning af personlige kompetencer
(intensivt).
- Daniel Stern – handlingsorienterede
adfærdstræk – Affektiv afstemning.
- Affektiv afstemning: hvordan en person
forstærker eller understøtter et følelsesleje hos den anden person (emotionelle
tilstand)
- ”mine ideer er i orden – mine tanker er i
orden” à selvværd.
Antonio Damasio – sammenkoblingen mellem
fornuft og følelse. Beslutningen er altid farvet af vores følelser.
4. Mod
til at fejle – fail forward
- Fejl er uundgåelige, især hvis vi vil prøve
noget nyt og interessant.
- urmenneske – fejl kan påvirke os så vi
mister troen på vores egen evne til at lykkes. Kan resultere i at lamme
handlekraften.
- modet til at fejle skal derimod belønnes.
- Lær af fejlene – fokus på læringen i
fejlene.
5.
Ændring af vaner
- erfaring kan ikke overdrages.
- Oplevelser af noget godt resulterer i en
positiv markør. (det samme gælder for negative).
- teoribaseret undervisning kan sikre en
større foretagsomhed, hvis der gradvis sker en succes med at handle på baggrund
af den lærte teori.
- ”jeg kan”.
6.
Rollemodeller, som anviser næste trædesten
- Rollemodel: selv opnået resultater, anvise
trædesten, realistisk udgave af os selv.
- Første usikre skridt skal kunne tages uden
vi føler os for retningsløse.
- Rollemodeller gør det muligt at brække det
svære ned i øjenhøjde, så vejen fremad virker overskuelig.
7.
Belønning for handling – foretagsomhed som læringsmål: Washback
- foretagsomhed skal indskrives som
læringsmål, da studerende læser det de bliver målt på (washback).
- Foretagsomhed kan stimuleres, hvis de
studerende bliver motiverede og kan se relevansen.
Opsamling
- Succesoplevelser opnås ved at bryde det uoverskuelige og farlige op i kortsigtede og realistiske mål. Små skridt. Kontrol eksisterer inden for korte tidshorisonter.
- Negative markører kan ændres til positive, ved at vi eksponeres for positive oplevelser.
- Når de 7 strategier for skubmetoden integreres i undervisningen, opnås en stor grad af foretagsomhed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar