Noter til teksten
- Kreativitet i form af leg og æstetiske aktiviteter: social dannelse, personens fysiske, følelsesmæssige og kognitive udvikling.
- Fremme kreativitet og innovative evner: Sikre relevante evner (arbejdsmarked).
- Menneskedannelse og samfundsnytte (skolen)
- Kreativitet og innovation – økonomisk og pædagogisk dagsorden?
- Ændring i økonomi fra industri økonomi til vidensøkonomi. Økonomisk værdi er ikke længere kapital men vide (gerne på nye måder).
- Kreativitet inddrages som ressource for skabelse af økonomisk værdi.
- Kreativitet: handler om at skabe ud af intet.
- Innovation: handler ikke om at få ideen men at føre den ud i livet, anvende den en nyttig måde og som skaber værdi.
- Innovation – design – oplevelse.
- ”hvilken type menneske ønsker vi, at de kommende generationer skal være, og hvad har den kommende generation brug for at lære og kunne for at klare sig i fremtidens samfund?”
- Kreativitet som leg og kræfter
- Dannelse: at den enkelte lærer at udøve sin egen smag.
- Kreativ proces konstitueres af et samspil mellem overskridelseskraften.
- Afgørelseskraften: bruddet og ide er relevant.
- Indbildningskraften: forbinder det der før var adskilt.
- De fire faser i den kreative proces:
- Inkubationsfase (løsning/arbejder med problemet)
- illuminationsfasen (ny ide)
- Verifikationsproces (ny ide afprøves)
- Dannelse og kreativitet er to forskellige processer, som gensidigt påvirker hinanden, grundet de samme sanselige kræfter.
- Innovation som kompetence
- Kreativitet: samspil mellem sanselige kræfter (ikke en evne)
- Innovation: en kompetence/evne. (håndtering af en udfordring)
- Schumpeter: entreprenør har ikke skabt et produktionsmiddel men anvendt produktionsmidler anderledes.
- Konkrete mål for om en innovationsproces er succesfuld eller ej.
- Ikke muligt at opstille konkrete mål for kreative processer.
- Et kreativt produkt må derfor vurderes på om det forekommer interessant, nyt og relevant.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar