søndag den 18. oktober 2015

Kreativitet og innovation for dannelsens eller nyttens skyld? af Lars Geer Hammershøj

Noter til teksten

  • Kreativitet i form af leg og æstetiske aktiviteter: social dannelse, personens fysiske, følelsesmæssige og kognitive udvikling.
  • Fremme kreativitet og innovative evner: Sikre relevante evner (arbejdsmarked).
  • Menneskedannelse og samfundsnytte (skolen)

  • Kreativitet og innovation – økonomisk og pædagogisk dagsorden?
  • Ændring i økonomi fra industri økonomi til vidensøkonomi. Økonomisk værdi er ikke længere kapital men vide (gerne på nye måder).
  • Kreativitet inddrages som ressource for skabelse af økonomisk værdi.
  • Kreativitet: handler om at skabe ud af intet.
  • Innovation: handler ikke om at få ideen men at føre den ud i livet, anvende den en nyttig måde og som skaber værdi.
  • Innovation – design – oplevelse.
  • ”hvilken type menneske ønsker vi, at de kommende generationer skal være, og hvad har den kommende generation brug for at lære og kunne for at klare sig i fremtidens samfund?”

  • Kreativitet som leg og kræfter
  • Dannelse: at den enkelte lærer at udøve sin egen smag.
  • Kreativ proces konstitueres af et samspil mellem overskridelseskraften.
  • Afgørelseskraften: bruddet og ide er relevant.
  • Indbildningskraften: forbinder det der før var adskilt.
  • De fire faser i den kreative proces:
- præparatiosfase (Problem)
- Inkubationsfase (løsning/arbejder med problemet)
- illuminationsfasen (ny ide)
- Verifikationsproces (ny ide afprøves)
  • Dannelse og kreativitet er to forskellige processer, som gensidigt påvirker hinanden, grundet de samme sanselige kræfter.

  • Innovation som kompetence
  • Kreativitet: samspil mellem sanselige kræfter (ikke en evne)
  • Innovation: en kompetence/evne.  (håndtering af en udfordring)
  • Schumpeter: entreprenør har ikke skabt et produktionsmiddel men anvendt produktionsmidler anderledes.
  • Konkrete mål for om en innovationsproces er succesfuld eller ej.
  • Ikke muligt at opstille konkrete mål for kreative processer.
  • Et kreativt produkt må derfor vurderes på om det forekommer interessant, nyt og relevant.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar