Noter til teksten
- Porteføljer kan være med til at vurdere det uforudsiglige og mangetydige.
- Vurdering af elevarbejde kan være mere end formel viden og tilfældigt.
- Fokus på udviklingen af kreative evner fra børnehaven til gymnasiet.
- Undersøgelse: produktkriterier og proceskriterier (undersøgende arbejde, opfindsomhed, evnen til at benytte forbilleder, evnen til at selvvurdering).
- Materialet blev: porteføljer med skitser, udkast og færdige produkter, logbøger, forbilleder og videointerview.
Hvad er kreative evner?
1. målopfyldelse for et billede/billeder (eleven opnår det vedkommende har sat sig for).
2. Farve, form og kompositioner (Får de ønskede virkninger frem)
3. Håndværksmæssige færdigheder (behersker teknikker og materialer)
- Refleksioner kan gå på målsætningen for arbejdet, elevernes egne beslutninger eller stærke og svage sider ved elevens præstation.
- Ella refleksion over billede af sin far. Bevidst om sin ret til at udvikle og ændre på det virkelige indhold i familiebillederne.
- Formsprog.
- Skabende arbejde rummer flere dimensioner, evnen til at benytte flere synsvinkler eller perspektiver og bruge både kulturelle og sociale tilgange.
- John Dewey: gennem forskellige kriterier kan vi bedømme kvaliteterne vi værdsætter i et givent værk.
- 7 kriterier: 3 kriterier af det færdige produkt og 4 kriterier af arbejdsprocessen.
1. målopfyldelse for et billede/billeder (eleven opnår det vedkommende har sat sig for).
2. Farve, form og kompositioner (Får de ønskede virkninger frem)
3. Håndværksmæssige færdigheder (behersker teknikker og materialer)
Proceskriterierne
beskriver:
4. Undersøgende arbejde
5. Opfindsomhed (problemformulering og løsningsforslag).
6. Evnen til at bruge forbilleder
7. Selvvurdering (refleksion over eget arbejde og produkt)
8. Helhedsbedømmelse: sværhedsgrad og selvstændighed (læreren)
5. Opfindsomhed (problemformulering og løsningsforslag).
6. Evnen til at bruge forbilleder
7. Selvvurdering (refleksion over eget arbejde og produkt)
8. Helhedsbedømmelse: sværhedsgrad og selvstændighed (læreren)
Kan man sætte ord på det at skabe?
Kan kreativitet bedømmes?
Sker der en udvikling?
Kan man lære at skabe?
- tid til at undersøge
- tid til at prøve sig frem
- tid til at forsøg sig på ny
- tid til at reflektere
- tid til at vende det med kammeraterne
- tid til at være kritisk over for eget arbejde.
- Eleverne havde frie hænder til at skabe indenfor det åbne billedtema.
- Bedømt ud fra de 7 kriterier. Lærerplanens formuleringer om kreativitet som en overordnet kompetence og et antal niveaubeskrivelser (bedømmelseskriterier).
- Niveaubeskrivelserne er inspireret af den udvikling fra begynder til ekspert. (Dreyfus)
- Minder om læringsmålenes niveauer: tilstrækkeligt, middel og særdeles godt.
- De 7 kriterier med 4 niveaudelinger indenfor hvert kriterium.
- Bedømmelserne indeholder også et subjektivt element, som ikke kan beskrives . - Lærernes professionelle dømmekraft.
- Undersøgelse afviste effektivt forestillingen om, at det kun er de formelle kundskaber, der kan evalueres og bedømmes.
- Proceskriterier er altså ikke umulige at bedømme.
- Procesvurdering – elevens tanker er væsentlige.
- Billede af interview-spørgsmålene:
- Eleverne har ikke nogen særlig udviklet evne til at bruge forbilleder.
- Proceskriterierne viser hvor langt undervisningen er nået mht. Det overordnede mål, at fremme en udvikling fra begynder til ekspert.
- Eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder i hvordan man laver billeder. De udvikler dog ikke forståelse og fortrolighed, som er nødvendig for at bruge det, de har lært i nye sammenhænge eller stole på egen drømmekraft.
- Proceskriterier – opmærksom på procesdimensionen – sæt ord på det tavse viden.
- Porteføljevurdering tager hensyn til: produktets og/eller problemløsningens kvalitet + evnen til at reflektere over arbejdet og vælge de rigtige metoder, udtryk og indhold.
- Flerdimensionel bedømmelse – feedback (før, efter, imens)
- Mere bevidst om procesforløbet i kreativ virksomhed (billedsprog, opsøgende arbejde, opfindsomhed, evnen til at bruge forbilleder og evnen til selvvurdering).
- Undersøgende arbejde: trænes ved opgaver, som strækker sig over længere tid og tager centrale temaer op inden for et vidensområde.
- Indlæringspsykologi støtter mottoet: ”mindre er mere”.
- Tid er vigtigt:
- tid til at undersøge
- tid til at prøve sig frem
- tid til at forsøg sig på ny
- tid til at reflektere
- tid til at vende det med kammeraterne
- tid til at være kritisk over for eget arbejde.
- Opfindsomhed: Trænes hvis processen er lige så vigtig som produktet og at det er muligt at eksperimentere, udforske og forsøge.
- Forsøg uden fejl – lærer os ikke noget.
- Modet til at forsøge, skal derfor værdsættes.
- Evnen til at bruge forbilleder: trænes hvis fremstilling (produktion) forbindes med iagttagelse (perception) og refleksion.
- At skabe: ikke en privat og individuel proces, men indgår i e social sammenhæng.
- Søge forbilleder: Aktiv og kompleks proces. Udvælgelse og skabelse af noget personligt. Låner fra forskellige værker.
- Evnen til selvvurdering: trænes gennem respons fra lærer og elever. Bedst ud fra veldefinerede kriterier.
- Arts PROPEL bedømmer indenfor: færdigt produkt, arbejdsprocessen, elevens evner til at gøre detaljerede iagttagelser og reflektere over, hvad de har lavet set i en større sammenhæng.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar