søndag den 18. oktober 2015

Produkt og procesvurdering i kreativ virksomhed af Lars Lindstöm


Noter til teksten 


  • Porteføljer kan være med til at vurdere det uforudsiglige og mangetydige.
  • Vurdering af elevarbejde kan være mere end formel viden og tilfældigt.
  • Fokus på udviklingen af kreative evner fra børnehaven til gymnasiet.
  • Undersøgelse: produktkriterier og proceskriterier (undersøgende arbejde, opfindsomhed, evnen til at benytte forbilleder, evnen til at selvvurdering).
  • Materialet blev: porteføljer med skitser, udkast og færdige produkter, logbøger, forbilleder og videointerview.


Hvad er kreative evner?
  • Refleksioner kan gå på målsætningen for arbejdet, elevernes egne beslutninger eller stærke og svage sider ved elevens præstation.
  • Ella refleksion over billede af sin far. Bevidst om sin ret til at udvikle og ændre på det virkelige indhold i familiebillederne.
  • Formsprog.
  • Skabende arbejde rummer flere dimensioner, evnen til at benytte flere synsvinkler eller perspektiver og bruge både kulturelle og sociale tilgange.
  • John Dewey: gennem forskellige kriterier kan vi bedømme kvaliteterne vi værdsætter i et givent værk.
  • 7 kriterier: 3 kriterier af det færdige produkt og 4 kriterier af arbejdsprocessen.
Produktkriterierne omfatter:
1. målopfyldelse for et billede/billeder (eleven opnår det vedkommende har sat sig for).
2. Farve, form og kompositioner (Får de ønskede virkninger frem)
3. Håndværksmæssige færdigheder (behersker teknikker og materialer)

Proceskriterierne beskriver:
4. Undersøgende arbejde
5. Opfindsomhed (problemformulering og løsningsforslag).
6. Evnen til at bruge forbilleder
7. Selvvurdering (refleksion over eget arbejde og produkt)
8. Helhedsbedømmelse: sværhedsgrad og selvstændighed (læreren)


Kan man sætte ord på det at skabe?
  • Eleverne havde frie hænder til at skabe indenfor det åbne billedtema.
  • Bedømt ud fra de 7 kriterier. Lærerplanens formuleringer om kreativitet som en overordnet kompetence og et antal niveaubeskrivelser (bedømmelseskriterier).
  • Niveaubeskrivelserne er inspireret af den udvikling fra begynder til ekspert. (Dreyfus)
  • Minder om læringsmålenes niveauer: tilstrækkeligt, middel og særdeles godt.





Kan kreativitet bedømmes?

  • De 7 kriterier med 4 niveaudelinger indenfor hvert kriterium.
  • Bedømmelserne indeholder også et subjektivt element, som ikke kan beskrives . - Lærernes professionelle dømmekraft.
  • Undersøgelse afviste effektivt forestillingen om, at det kun er de formelle kundskaber, der kan evalueres og bedømmes.
  • Proceskriterier er altså ikke umulige at bedømme.
  • Procesvurdering – elevens tanker er væsentlige.



  • Billede af interview-spørgsmålene:



Sker der en udvikling?
  • Eleverne har ikke nogen særlig udviklet evne til at bruge forbilleder.
  • Proceskriterierne viser hvor langt undervisningen er nået mht. Det overordnede mål, at fremme en udvikling fra begynder til ekspert.
  • Eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder i hvordan man laver billeder. De udvikler dog ikke forståelse og fortrolighed, som er nødvendig for at bruge det, de har lært i nye sammenhænge eller stole på egen drømmekraft.
  • Proceskriterier – opmærksom på procesdimensionen – sæt ord på det tavse viden.
  • Porteføljevurdering tager hensyn til: produktets og/eller problemløsningens kvalitet + evnen til at reflektere over arbejdet og vælge de rigtige metoder, udtryk og indhold.


Kan man lære at skabe?
  • Flerdimensionel bedømmelse – feedback (før, efter, imens)
  • Mere bevidst om procesforløbet i kreativ virksomhed (billedsprog, opsøgende arbejde, opfindsomhed, evnen til at bruge forbilleder og evnen til selvvurdering).
  • Undersøgende arbejde: trænes ved opgaver, som strækker sig over længere tid og tager centrale temaer op inden for et vidensområde.
  • Indlæringspsykologi støtter mottoet: ”mindre er mere”.
  • Tid er vigtigt:
- tid til at skabe
- tid til at undersøge
- tid til at prøve sig frem
- tid til at forsøg sig på ny
- tid til at reflektere
- tid til at vende det med kammeraterne
- tid til at være kritisk over for eget arbejde.
  • Opfindsomhed: Trænes hvis processen er lige så vigtig som produktet og at det er muligt at eksperimentere, udforske og forsøge.
  • Forsøg uden fejl – lærer os ikke noget.
  • Modet til at forsøge, skal derfor værdsættes.
  • Evnen til at bruge forbilleder: trænes hvis fremstilling (produktion) forbindes med iagttagelse (perception) og refleksion.
  • At skabe: ikke en privat og individuel proces, men indgår i e social sammenhæng.
  • Søge forbilleder: Aktiv og kompleks proces. Udvælgelse og skabelse af noget personligt. Låner fra forskellige værker.
  • Evnen til selvvurdering: trænes gennem respons fra lærer og elever. Bedst ud fra veldefinerede kriterier.
  • Arts PROPEL bedømmer indenfor: færdigt produkt, arbejdsprocessen, elevens evner til at gøre detaljerede iagttagelser og reflektere over, hvad de har lavet set i en større sammenhæng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar