søndag den 18. oktober 2015

Klasseledelse og fag, at skabe klassekultur gennem fagdidaktiske valg af Bolette Kremmer Hansen

 Noter til teksten
  • En narrativ tilgang til designprocesser à inkluderende klassekultur
  • Håndværksmæssige handlinger og æstetiske udtryk inddrages i lærerens didaktiske refleksioner.
  • Anerkendende klassekultur
  • Muligheder og begrænsninger for aktiviteter i værkstedet.
  • Tekstilværksted: uld
  • (Vi snakkede om uld i tøj og uldens proces fra start til slut produkt).
  • Lad vær med at klippe i ulden, riv totter af fra den, så man bevarer de naturlige overgange. Ulden er kartet på forhånd. Ulden filtre med varm sæbevand. Vi skulle øve os i flotte kanter og motiv. Sæbevanden masseres ind i ulden blidt, så hårdere og vrides efterfølgende fra. Derefter lægges produktet til tørre.
  • Inden filtbilledet lavede vi en filtbold. Vi lavede først kernen i bolden og byggede den derefter op i lag. Vi gjorde os kropslige erfaringer med hvordan hænderne skulle bevæges, hvor meget sæbevand ulden skulle tilføres og hvordan den våde uld først svulmer op for derefter at trække sig sammen.
  • Oprydningsopgaverne fordeles og påbegyndes.
  • Læreren samler op og fortæller hvor der kan være særlige udfordringer.
  • Lærerens didaktiske refleksioner og deres udmøntning i klasseledelse afgør om aktiviteterne giver læringsmæssige mening.
  • Alsidige arbejdsformer uanset evner og interesse.
  • Tetler – professor i specialpædagogik: almindeligvis defineres læringsforudsætninger individuelt, men i den inkluderende skole skal læringsforudsætninger forstås kollektivt.
  • Håndarbejde gik fra at være et nyttefag til praktisk-musisk fag.
  • Fagets fokus har ændret sig: 
- nyttefag – Pigeren skal lærer at fremstille familiens og boligens tekstiler.
- 1970: tage selvstændig stilling – personligt udtryk
- 1993: designprocesser à forestilling, planlægning, fremstilling + færdigheder i og kundskab om tekstil materiel kultur.
  • Undersøgelse af god adfærd: bliver på sin plads, rækker hånden op før man taler, er opmærksom på læreren og arbejder fokuseret med sin opgave.
  • Elevernes ønsker: deltagende, medbestemmende, alsidige arbejdsformer, god stemning i klasserummet, tid til fordybelse, kropslige aktiviteter, mindre adfærdsregulering, sjovere undervisning.
  • Delagtig = individets oplevelse af inklusion
  • Lærerens opgave at opstille fælles og individuelle mål.
  • Centrale kundskabs- og færdighedsområder:
- design og produkt
- håndværksmæssige arbejdsområder
- det samfundsmæssige og kulturelle indhold
  • Læreren skal skabe relation mellem elevens egne erfaringer og kompetencer samt det faglige stof således at læreprocessen bliver identitets- og kompetencemæssig udvikling.
  • Sanselige erfaringer mens læreren forklarer om materialets egenskaber og teknikker.
  • Fælles referenceramme = filtbold.
  • Konstruktivistisk og narrativ teori: viden forstås som noget vi konstruerer socialt ved at organisere og tolke vores erfaringer i meningsskabende processer.
  • Eksempel på narrativer: den gode kammerat, den urolige elev, den dumme, den dygtige osv.
  • Nederlag à selvbillede (Dalen – Norsk psyk.) à hæmmer lærerprocesser.
  • 2 dimensioner af selvbillede: beskrivende og vurderende:
- hvordan beskriver barnet sine færdigheder
- Hvilken betydning har færdighederne for barnets vurdering af sig selv.
  • Bruner à viden kan repræsenteres i tre former: handling, billeder/forestillinger og diskursive symboler.
  • Læreren kan have fokus på elevens: kropslige, håndværksmæssige handlinger, skitser, forestillinger om produkt og færdigt produktudtryk. Læreren kan sammenholde tegnene fra ovenstående med elevernes egne vurderinger af sit arbejde.
  • Eksternalisering = dokumentation af vores mentale repræsentationer, som findes ”uden for os” snarere end mere vagt ”i hukommelsen”.
  • Planlægning og evaluering = Refleksionsniveau
  • Undervisningen = pragmatisk
  • Tetler: fokus på elevernes læring gennem klasserumsdidaktik
  • Bruners tre vidensrepræsentationsformer:

1.     Elevernes individuelle forestillinger om aktiviteternes mening (krops- og verbaltsprog).
2.     Æstetiske handlinger og aktiviteter (designprocesser og undervisningsmateriale).
3.     Didaktisk teori, mål og metode.
  •  Erkendelse på fire niveauer:
- mellem reception og produktion
- mellem kulturens betydningssystemer og elevens individuelle erfaringsverden.
- mellem kulturteknikker og individets formuleringsevne
- mellem fysisk adfærd og psykisk struktur.


  • Patchwork æstetiske virkemidler: farvekombinationer, mønstre, materialer, komposition, fladestørrelse.
  • Designproces: idefase, eksperimenter, produktionsfase.
  • Hver enkel elev skaber sin egen fortolkning inden for den fælles ramme, udfordrer læreren til altid at tænke i differentiering.
  • Hvorfor bliver udtryk og produkter forskellige?

a)    Problemstilling – den enkelte elevs opfattelse og perspektiv på opgaven.
b)   Produkt – materielle fremstilling af skitser, prøver og produkt.
c)    Problemfelt – fælles ramme for opgaven (målsat og beskrevet af læreren).
  • I det optimale værkstedslokale er indretningen orienteret omkring aktiviteter: Fællesbord, dagens materialer fremme, inspiration.
  • Lærerens opgave at fortælle eleverne hvordan man begår sig i et værkstedslokale.
  • Faser i værkstedsundervisningen: læreroplæg, værkstedsarbejde og ophængning.
  • Afbryd ikke med unødige fællesbeskeder, da det bryder koncentrationen og de kreative processer.
  • Arbejdsgangene kan skrives i punktform eller illustreres i billeder/film, for de af eleverne der kan have svært ved at huske flere trin. (eller se, høre og mærke).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar