- En narrativ tilgang til designprocesser à inkluderende klassekultur
- Håndværksmæssige handlinger og æstetiske udtryk inddrages i lærerens didaktiske refleksioner.
- Anerkendende klassekultur
- Muligheder og begrænsninger for aktiviteter i værkstedet.
- Tekstilværksted: uld
- (Vi snakkede om uld i tøj og uldens proces fra start til slut produkt).
- Lad vær med at klippe i ulden, riv totter af fra den, så man bevarer de naturlige overgange. Ulden er kartet på forhånd. Ulden filtre med varm sæbevand. Vi skulle øve os i flotte kanter og motiv. Sæbevanden masseres ind i ulden blidt, så hårdere og vrides efterfølgende fra. Derefter lægges produktet til tørre.
- Inden filtbilledet lavede vi en filtbold. Vi lavede først kernen i bolden og byggede den derefter op i lag. Vi gjorde os kropslige erfaringer med hvordan hænderne skulle bevæges, hvor meget sæbevand ulden skulle tilføres og hvordan den våde uld først svulmer op for derefter at trække sig sammen.
- Oprydningsopgaverne fordeles og påbegyndes.
- Læreren samler op og fortæller hvor der kan være særlige udfordringer.
- Lærerens didaktiske refleksioner og deres udmøntning i klasseledelse afgør om aktiviteterne giver læringsmæssige mening.
- Alsidige arbejdsformer uanset evner og interesse.
- Tetler – professor i specialpædagogik: almindeligvis defineres læringsforudsætninger individuelt, men i den inkluderende skole skal læringsforudsætninger forstås kollektivt.
- Håndarbejde gik fra at være et nyttefag til praktisk-musisk fag.
- Fagets fokus har ændret sig:
- 1970: tage selvstændig stilling – personligt udtryk
- 1993: designprocesser à forestilling, planlægning, fremstilling + færdigheder i og kundskab om tekstil materiel kultur.
- Undersøgelse af god adfærd: bliver på sin plads, rækker hånden op før man taler, er opmærksom på læreren og arbejder fokuseret med sin opgave.
- Elevernes ønsker: deltagende, medbestemmende, alsidige arbejdsformer, god stemning i klasserummet, tid til fordybelse, kropslige aktiviteter, mindre adfærdsregulering, sjovere undervisning.
- Delagtig = individets oplevelse af inklusion
- Lærerens opgave at opstille fælles og individuelle mål.
- Centrale kundskabs- og færdighedsområder:
- håndværksmæssige arbejdsområder
- det samfundsmæssige og kulturelle indhold
- Læreren skal skabe relation mellem elevens egne erfaringer og kompetencer samt det faglige stof således at læreprocessen bliver identitets- og kompetencemæssig udvikling.
- Sanselige erfaringer mens læreren forklarer om materialets egenskaber og teknikker.
- Fælles referenceramme = filtbold.
- Konstruktivistisk og narrativ teori: viden forstås som noget vi konstruerer socialt ved at organisere og tolke vores erfaringer i meningsskabende processer.
- Eksempel på narrativer: den gode kammerat, den urolige elev, den dumme, den dygtige osv.
- Nederlag à selvbillede (Dalen – Norsk psyk.) à hæmmer lærerprocesser.
- 2 dimensioner af selvbillede: beskrivende og vurderende:
- Hvilken betydning har færdighederne for barnets vurdering af sig selv.
- Bruner à viden kan repræsenteres i tre former: handling, billeder/forestillinger og diskursive symboler.
- Læreren kan have fokus på elevens: kropslige, håndværksmæssige handlinger, skitser, forestillinger om produkt og færdigt produktudtryk. Læreren kan sammenholde tegnene fra ovenstående med elevernes egne vurderinger af sit arbejde.
- Eksternalisering = dokumentation af vores mentale repræsentationer, som findes ”uden for os” snarere end mere vagt ”i hukommelsen”.
- Planlægning og evaluering = Refleksionsniveau
- Undervisningen = pragmatisk
- Tetler: fokus på elevernes læring gennem klasserumsdidaktik
- Bruners tre vidensrepræsentationsformer:
1.
Elevernes individuelle
forestillinger om aktiviteternes mening (krops- og verbaltsprog).
2.
Æstetiske handlinger og
aktiviteter (designprocesser og undervisningsmateriale).
3.
Didaktisk teori, mål og metode.
- Erkendelse på fire niveauer:
- mellem kulturens betydningssystemer og elevens individuelle erfaringsverden.
- mellem kulturteknikker og individets formuleringsevne
- mellem fysisk adfærd og psykisk struktur.
- Patchwork æstetiske virkemidler: farvekombinationer, mønstre, materialer, komposition, fladestørrelse.
- Designproces: idefase, eksperimenter, produktionsfase.
- Hver enkel elev skaber sin egen fortolkning inden for den fælles ramme, udfordrer læreren til altid at tænke i differentiering.
- Hvorfor bliver udtryk og produkter forskellige?
a)
Problemstilling – den enkelte elevs
opfattelse og perspektiv på opgaven.
b)
Produkt – materielle fremstilling
af skitser, prøver og produkt.
c)
Problemfelt – fælles ramme for
opgaven (målsat og beskrevet af læreren).
- I det optimale værkstedslokale er indretningen orienteret omkring aktiviteter: Fællesbord, dagens materialer fremme, inspiration.
- Lærerens opgave at fortælle eleverne hvordan man begår sig i et værkstedslokale.
- Faser i værkstedsundervisningen: læreroplæg, værkstedsarbejde og ophængning.
- Afbryd ikke med unødige fællesbeskeder, da det bryder koncentrationen og de kreative processer.
- Arbejdsgangene kan skrives i punktform eller illustreres i billeder/film, for de af eleverne der kan have svært ved at huske flere trin. (eller se, høre og mærke).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar